Přemýšlíte, jak se stát realitním makléřem?

Prodej a pronájem nemovitostí je velmi lukrativním oborem, jež umožňuje poměrně slušný výdělek, a to zejména v případě, že je realizován správně. Pokud hledáte informace jak se stát realitním makléřem, a dostat se kariérně co nejvýše, bude dobré si nejdříve zjistit pár věcí. Práce realitního makléře vyžaduje nejen specifické vlastnosti a odhad (ať už personální nebo technický), ale také aplikaci speciálních procesů a dodržování optimálních postupů. Začínající realitní makléř to nemá vždy jednoduché, a proto je vhodné začít ve větší realitní kanceláři, kde se o vás postará zkušený realitní makléř, zaučí vás pro potřebné úkony a pomáhá vám v obchodech a s budováním kariéry.

Pokud se ovšem chcete stát úspěšným profesionálem v oboru, je dobré si prohloubit znalosti i vzdělání komplexně. K tomuto účelu lze využít poradenských služeb zkušených makléřů, kteří vás provedou nejen všemi základními zákonnými požadavky, jež je nutné k výkonu tohoto povolání splnit, ale předají vám také cenné rady v oblasti jednání s klientem či potřebného vybavení.

V úvodu kariéry realitního makléře

Výkon povolání realitního makléře se řídí svými pravidly a vyžaduje dodržení procesní legislativy, která se k němu vztahuje. Realitní makléř plat nemá, protože tato profese je nejčastěji realizována na základě vázané živnosti, tzn. že v začátcích je nutné si zařídit živnostenský list. Jednotlivé typy živností se mezi sebou odlišují především zákonem stanovenými požadavky, jež je nutné splnit k jejich udělení. Živnosti mohou být buď ohlašovací nebo koncesní, jejich provozování tedy vyžaduje ohlášení živnostenskému úřadu nebo udělení koncese správním rozhodnutím. Realitní makléřství, resp. realitní zprostředkování (jak je živnost v rejstříku označena) je živností ohlašovací, která na rozdíl od dalších typů (volné, řemeslné) vyžaduje vedle samotného procesu ohlášení také prokázání profesní způsobilosti, která nemusí mít charakter výstupu odborného studia, nýbrž pouze certifikát. Tento certifikát je vydáván po splnění zkoušky profesní kvalifikace.

Do základní výbavy makléře patří určitě auto. Tím myslím rozumně vypadající auto, protože nechcete jezdit za klienty v nějakém omláceném vraku. Případně si na operativní leasing vezmete nějaké menší auto.

Samozřejmostí je i dobře vypadající oblečení. V keckách a mikině asi nevzbudíte moc důvěru. Když ale přijedete k jeansech, košili a saku/kabátu, tak je to hned lepší.

O způsobu vystupování snad ani nemusím psát, že? Služné vystupování bez sprostých slov ne základ. Nemusíte si ani na nic hrát. Jen buďte seriózní.

Slovo platí – když se na něčem domluvíte, tak to splníte. To je další železné pravidlo. Proto neslybujte nemožné a pro splnění svého slibu dělejte maximum.

Možnosti získání licence na realitní zprostředkování

Certifikát lze nahradit úspěšně dokončeným magisterským studiem na vysoké škole se zaměřením na obory dány realitním zákonem, či dalšími alternativními možnostmi prokázání způsobilosti. Komplexně se jedná o tyto:

  • dokončené magisterské studium v oborech stavebnictví, práva či ekonomie
  • dokončené bakalářské studium v daných oborech v kombinaci s kurzem zaměřeným na nemovitosti
  • tříletá praxe v oboru (například v realitní společnosti)
  • Certifikační zkouška realitní makléř z písemné a ústní části

Kromě profesní způsobilosti je nutné prokázat také trestnou bezúhonnost v oblasti realitního zprostředkování výpisem z trestního rejstříku. V případě, že splníte podmínky pro udělení vázané živnosti realitního zprostředkování, můžete na místně příslušném živnostenském úřadě požádat o založení živnosti.

Postupy při rozvíjení kariéry realitního makléře

Splnění legislativní povinnosti a založení živnosti jsou jen prvním krokem v procesu, jak se stát realitním makléřem. Rozběhnutí kariéry vyžaduje především čas, vytrvalost a oddanost práci, kterou je nutné realizovat svědomitě a zohledňovat při ní především transparentní a přímý přístup. Získat si klientelu není jednoduché a pomohou vám v tom nejen různé marketingové a propagační nástroje, ale také odvaha a otevřený přístup všem možnostem. Nemáte-li již alespoň minimální zkušenosti, je nutné se při zahájení kariéry v tomto povolání orientovat především na sebevzdělávání a praktické zdokonalování svých obchodních dovedností. Správné jednání s klientem je nedílnou součástí celého procesu, bez níž nelze dosáhnout úspěchu.

Nejlepší variantou pro začínající makléře je řešit klientům jejich potřebu, když hledají možnosti jak pronajímat byt, protože zde jde o rychlý obchod, díky kterému získáte nejen zajímavý příjem, ale také spokojeného zákazníka. Tedy vlastně dva: pronajímatele i nájemce.

Na co se při sebevzdělávání zaměřovat

Vedle legislativních a praktických znalostí, jak prodat byt, dům, pozemek, garáž či jinou nemovitost je důležité zdokonalovat se také v propagaci, marketingu a behaviorální psychologii. Jedním z hlavních aspektů úspěchu v tomto řemesle je dobře odhadnout reálný zájem, předpoklady a požadavky klienta, ať už chce nemovitost prodat, koupit či pronajmout, a dokázat správně komunikovat v obou směrech tedy od klienta k trhu a od trhu ke klientovi. Realitní zprostředkování je komplexním oborem, který vyžaduje neustálé sledování vývoje trhu, aby bylo možné klientovi nejen nabídnout optimální řešení jeho životní situace, ale zároveň mu také poskytnout reálný vhled do problematiky a jeho vlastních limitů.

Samozřejmě si kolem sebe vybudujte komunitu příznivců, sledujících a fanoušků na sociálních sítích. Ať už jde o Facebook nebo Instagram, dobře zvolená propagace se vždy hodí. Nezapomeňte ale, že nejde jen propagovat službu realitního makléře a nabídku nemovitostí. Je potřeba, abyste byli přínosní, a do příspěvků dávali i potřebné informace o vývoji cen na trhu, na co si dávat pozor při prodeji, jak připravit nemovitost před prodejem atd.

Není na škodu, když také sami začnete sledovat ostatní makléře na sociálních sítích, a přiučíte se, na co nejvíce lidé reagují, co komentují a na co se ptají. Podle toho pak upravujete a doplňujete své příspěvky.

Má cenu si zakládat vlastní webové stránky? Já bych řekl, že ano, protože každý způsob propagace se hodí, a aspoň máte kam směřovat klienty a zájemce, kteří si o vas chtějí zjistit informace. Je ale podstatný rozdíl, když si uděláte pouze statickou stránku s nabídkou služeb a kontakty, nebo když si k této stránce doplníte i samotné články na jednotlivá témata. Stejně, jako třeba funguje www.financnidoktor.cz

Jaké zásady je potřeba dodržovat, abyste dosáhli úspěchu

Úspěšný realitní makléř by se měl řídit několika specifickými zásadami, které mu umožní splnit veškeré na něj kladené nároky a zároveň vyvolají u klienta důvěru, která se následně promítne do sekundární dobré reklamy v podobě doporučení nebo opakovaného poskytování služeb. V tomto ohledu by se začínající realitní makléř měl zaměřit především na zdokonalování v těchto oblastech:

  • spolehlivost a dochvilnost – pokud od vás klient očekává nějakou součinnost, je potřeba ji poskytovat ve stanovených termínech
  • dosažitelnost – pracovní mobilní telefon je nutné mít neustále zapnutý, v případě jednání si nastavte automatické odpovědi, nikdy však nevyřizujte hovory s jinými klienty během jednání
  • upřímnost – s klienty je potřeba jednat vždy na rovinu a zprostředkovat jim veškeré možné informace včetně aktuálního zájmu o nemovitost nebo situace na trhu
  • emoční inteligence a empatie – schopnost vcítit se do potřeb jiných vám v tomto povolání bude jedině ku prospěchu
  • asertivní přístup bez nátlaku – s klientem vždy jednejte klidně a otevřeně, pozitivní přístup je velmi vhodný i v případě, že odtušíte, že není zcela spokojený s nabídkou
  • pohybujte se v reálném čase – vždy navrhujte konkrétní termíny, a to i v případě, že si klient vezme nějakou dobu na rozmyšlenou, bude se vám mnohem lépe organizovat čas
  • dostatečná finanční rezerva – není to jen kvůli tomu, že první provize může přijít až za jeden nebo dva měsíce, ale každý měsíc nemáte stejný příjem. Proto si na spořící účet odložíte část provize na horší časy, na vzdělávací kurzy, nebo i na vlastní vybavení (fotoaparát, dron, laserový metr, 3D scan atd.)

uvedené zásady jsou v podstatě základním vodítkem, kompletní principy komunikace s klientem, organizace času, vystupování a technické, právní či sociální dovednosti tvoří velmi široký rámec, jehož osvojení vyžaduje cílevědomé soustředění a soustavní vzdělávání. Náročnost takového úkolu si můžete zjednodušit, využijete-li služeb, které nabízí odborně zaměření profesionálové, již v začátcích svého podnikání.

Chcete vědět, jaké můžete získat výhody, podporu a nástroje, jako realitní makléř? Napište mi přes formulář pod článkem, a probereme vše potřebné.

 

Řešíte tuto nebo podobnou situaci?

Napište mi, a společně se na to podíváme

Váš první krok

ke splnění vlastních plánů

Přihlaste se k odběru novinek a plánu na Finanční pohodu

Po odeslání formuláře vám na e-mail zašlu zprávu se souhlasem pro odběr z mého e-mailu info@petrparizek.cz. Prosím o potvrzení kliknutím na odkaz.

Odesláno

Teď už jen stačí ve Vaší schránce potvrdit souhlas pro info@petrparizek.cz.

Poslal jsem Vám k tomu automatickou zprávu. Je to jen na pár vteřin.